Philips roept eerste generatie Dreamstation terug: vragen en antwoorden
18 juni 2021
Philips heeft bekendgemaakt dat de Dreamstation, eerste generatie, wordt teruggeroepen. Bent u patiënt bij het Albert Schweitzer ziekenhuis en heeft u dit apparaat voor de behandeling van slaapapneu thuis in gebruik? Dan heeft u vast vragen hierover. We vertellen u wat u nu kunt doen en nog kunt verwachten.
Het apparaat wordt teruggeroepen omdat is gebleken dat patiënten mogelijk schadelijke schuimdeeltjes en gassen inademen bij gebruik. Op dit moment is niet duidelijk hoe groot dit risico precies is. We hopen hier de komende dagen meer duidelijkheid over te krijgen van Philips.
Wat moet ik nu doen?
Het volgende advies geldt voor u als u thuis de Dreamstation, eerste generatie in gebruik heeft. Het advies geldt voor alle vormen van beademing met dit apparaat. Wij adviseren u om de behandeling met de Dreamstation niet te stoppen. Ga dus voorlopig door met het gebruik zoals u dat gewend bent. Dit is ook het advies van de Nederlandse Vereniging van Longartsen (NVALT) en de Slaapgeneeskunde Vereniging Nederland (SVNL).
Philips beveelt zelf wel aan om te stoppen met het gebruik van het product. Mocht u dat willen doen, dan is van belang dat u eerst uw arts heeft geraadpleegd om de voor u meest geschikte alternatieven voor verdere behandeling te bepalen. Bepaal samen met uw arts of het voordeel van het voortzetten van de therapie met uw apparaat wellicht toch zwaarder weegt dan de eventuele risico's.
Gebruikt u de Dreamstation 2 (tweede generatie), dan kunt u deze blijven gebruiken en is dit bericht niet voor u van toepassing. Gebruikt u een toestel van een andere fabrikant, zoals het in ons ziekenhuis gangbare Resmed, dan kunt u dit bericht ook negeren.
Wat gaat er nu gebeuren?
Het liefste zouden wij al onze patiënten met een Dreamstation, eerste generatie meteen willen laten overstappen op een ander apparaat. Dat blijkt helaas niet binnen een redelijke termijn mogelijk. Het kan ook nog zo zijn dat Philips met een reparatieoplossing komt voor de huidige toestellen. Welke oplossing er precies gaat komen, is op dit moment nog niet duidelijk. Zodra hierover meer bekend is, zullen we u dat laten weten.
Waar kan ik terecht met vragen?
Weet u niet welke generatie Philips-toestel u gebruikt, dan adviseren wij contact op te nemen met de leverancier waarvan het telefoonnummer op uw apparaat staat. Twijfelt u of u op dit moment veilig kunt stoppen met de Dreamstation, dan kunt u terecht bij uw behandelend arts. Neem bij voorkeur contact met ons op via de Beter Dichtbij app of via e-mail: slaapwaakcentrum@asz.nl. De wachttijden aan de telefoon zijn op dit moment namelijk veel langer dan normaal.
Bij nieuwe informatie houden wij u weer via deze website op de hoogte en indien nodig benaderen wij u persoonlijk.